In de overvolle markt voor vakantiewoningen is het van groot belang om je te onderscheiden van je directe concurrenten. Een van de onderbelichte onderwerpen hierbij is de inrichting van de accommodatie het tijdelijke ‘thuis’ van je gasten. Een trend op dit gebied is ‘cocoonen in een mooi interieur’. Maar dat is niet de enige ontwikkeling op dit vakgebied.
We spreken met Bart Everaert van Marindex die de ondernemers in de recreatiesector al jaren voorziet van inrichtingsconcepten voor hun vakantieverblijven. Everaert heeft in het verleden onder andere gewerkt voor Landal en Center Parcs en weet dus goed hoe je als recreatiebedrijf kunt inspelen op de (snel) veranderende wensen van gasten.
Kun je uitleggen wat de trend ‘cocoonen in een mooi interieur’ inhoudt?
Bart: “We merken dat gasten in deze hectische tijden steeds meer op zoek gaan naar een periode en plek waar ze kunnen onthaasten en deconnecteren van de wereld om hen heen. Ze willen ondergedompeld worden in een ontspannen omgeving, samen met hun partner, vrienden of familie — ‘me-time’ of ‘us-time’, zeg maar. Recreatiebedrijven spelen daar graag op in, want wat is er leuker dan je gasten in de watten te leggen?
Recreatiebedrijven bieden allang geen logies met voeding en activiteiten meer aan, maar herinneringen — en herinneringen draaien om beleving en gevoel. Door het vakantieverblijf zo in te richten dat het een instant gevoel van ontspanning oproept, geef je gasten de mogelijkheid om echt even ‘weg’ te zijn. Dat geldt ook aan tafel: een sfeervol aangeklede tafel zorgt vaak voor dat net iets langer natafelen met fijn gezelschap.”
Kun je uitleggen wat de trend ‘cocoonen in een mooi interieur’ inhoudt?
Bart: “We merken dat gasten in deze hectische tijden steeds meer op zoek gaan naar een periode en plek waar ze kunnen onthaasten en deconnecteren van de wereld om hen heen. Ze willen ondergedompeld worden in een ontspannen omgeving, samen met hun partner, vrienden of familie — ‘me-time’ of ‘us-time’, zeg maar. Recreatiebedrijven spelen daar graag op in, want wat is er leuker dan je gasten in de watten te leggen?
Recreatiebedrijven bieden allang geen logies met voeding en activiteiten meer aan, maar herinneringen — en herinneringen draaien om beleving en gevoel. Door het vakantieverblijf zo in te richten dat het een instant gevoel van ontspanning oproept, geef je gasten de mogelijkheid om echt even ‘weg’ te zijn. Dat geldt ook aan tafel: een sfeervol aangeklede tafel zorgt vaak voor dat net iets langer natafelen met fijn gezelschap.”
Is er bij interieurconcepten ook sprake van modetrends?
Bart: “Oh ja, zeker. En die trends veranderen sneller dan ooit. Drie jaar geleden was bijvoorbeeld nog 70% van het servies wit en 30% gekleurd — nu is dat precies omgekeerd. Waar wit servies vroeger tien tot vijftien jaar meeging, wordt nu veel sneller nagedacht over hoe servies, glaswerk, bestek en keukengerei kunnen bijdragen aan de sfeer die een vakantiewoning moet uitstralen.
De stijl en kleur zijn gevoeliger geworden voor trends, waardoor er vaker wordt gewisseld. Dat zie ik thuis ook: mensen veranderen sneller van dagelijks servies of bestek. De keuzemogelijkheden zijn ruimer dan ooit, en dat kan leiden tot keuzestress. Bij Marindex helpt een adviseur, die veel ervaring heeft in de sector, bij het maken van keuzes. Bijvoorbeeld: hoe vertaal je het karakter van de omgeving of het park door naar het interieur van de accommodatie?”
Kun je aangeven wat de (economische) meerwaarde is van een goed interieur?
Bart: “Vaak komen gasten terug van vakantie en gaan dan spontaan vertellen hoe leuk het was, wat ze allemaal beleefd hebben én dat ze lekker gegeten hebben. Lekker eten blijkt erg belangrijk te zijn. Eten is niet alleen jezelf voeden en overleven; het is een intens sociaal moment. En bij een belangrijk moment hoort gezelligheid: een mooie tafel, een leuk wijnglas, bestek waar je oog opnieuw op valt.
Zo creëer je de perfecte omstandigheden om het cocoongevoel volledig te maken en de herinnering tot dat leuke moment nog meer te voeden. Die mooie herinneringen resulteren in wat de recreatiebranche een positieve NPS (Net Promoter Score) en ‘retention’ noemt: een gast die spontaan terugkomt en enthousiast vertelt over de leuke tijd. Dat is de beste marketing die je kunt hebben.”
Zelf doen of uitbesteden?
Bart: “Ook hier zien we een duidelijke trend. Al die mooie spullen moeten natuurlijk een plek krijgen in de accommodatie. Door de huidige arbeidskrapte of uitdagingen in de personeelsplanning is er vaak een tekort aan mensen om dit te realiseren. De laatste meters van een nieuw project gaan terecht naar het welkom heten van medewerkers en aankomende gasten. Daarom biedt Marindex ook de mogelijkheid om alles op z’n plek te leggen.
Zo ontzorgen we onze partners volledig. Na de oplevering kan de exploitant alle aandacht richten op de gast. Wij blijven in contact en leveren ook ná de oplevering wat nodig is. Onze adviseurs, binnendienst, logistieke afdeling en eigen bestelomgeving per partner zorgen ervoor dat alles snel, blijvend en zonder veel moeite kan worden bijbesteld.”
Speelt AI al een rol in deze deelsector? Komen opdrachtgevers al met zelfontworpen AI-interieurs bij jullie?
Bart: “Ongetwijfeld speelt AI, net zoals in alle sectoren, een steeds grotere rol. Zeker als het gaat om het uittekenen van mooie interieurs. Ook bij Marindex zijn we ons bewust van de mogelijkheden en gebruiken we AI als aanvulling op menselijk gevoel, échte ervaring en interactief advies van ervaringsdeskundigen. Het ‘samen’ creëren van een totaalconcept met onze partners geeft ons een mooie beleving — en die energie is onbetaalbaar!”
Met dank aan:
Bart Everaert, Commercieel Directeur van Marindex & Hospitality Professional
Marindex is leverancier van complete inventarissen aan tijdelijke verblijven; van keukengerei tot kinderstoeltjes, en van welkomstpakket tot stofzuiger. Het bedrijf ondersteunt ondernemers niet alleen met fysieke producten, maar denkt ook mee over de juiste sfeer en gastbeleving in vakantiewoningen. Je vindt Marindex op 11, 12 en 13 november 2025 tijdens Recreatie Vakbeurs, op standnummer 131. Klik hier voor meer informatie.