IN DE SPOTLIGHT: Wegter Grootverbruik

IN DE SPOTLIGHT: Wegter Grootverbruik

Wegter is een leverancier van totaalconcepten voor onder andere de professionele keuken en -tafel. Van horeca tot zorg en van grote bedrijven tot recreatie! Recreatie Vakbeurs ging het gesprek aan met Annemarie ter Grote, Accountmanager bij Wegter Grootverbruik.

Kunnen jullie om te beginnen wat vertellen over Wegter?
“We zijn in Oldenzaal gevestigd en bestaan ruim honderd jaar. Van oorsprong zijn wij ooit begonnen met een servieswinkel wat is uitgegroeid tot het leveren van serviesgoed aan de groothandels in de horeca. Zo zijn Makro, Hanos en Sligro klant van ons. Wij zijn echt specialist in keuken en tafel. Serviesgoed, glaswerk, bestek en meer, alles voor de horecagroothandels en recreatieondernemers. Onze producten zijn hufterproof en kunnen dan ook goed gebruikt worden in de recreatiebranche. Wij leveren al ruim 35 jaar in de recreatiebranche, maar daarnaast ook aan projectinrichters.”

Kunnen jullie wat vertellen over het aanbod van producten van Wegter?
“We hebben vier eigen merken: Palmer, Maastricht Porselein, Mammoet en Skottsberg. Palmer is een servieslijn in rijke kleuren. De collectie is gemaakt om alle zintuigen te prikkelen. De rijke kleuren en mooie afwerkingen maken elk gerecht tot een onvergetelijke belevenis. De porseleinen serie Kiryu is onderdeel van het merk Palmer. Dit servies is gemaakt van lichtgewicht porselein en daarom bijzonder. Porselein is namelijk een sterk materiaal maar doordat het lichtgewicht is, is dit heel geschikt voor bijvoorbeeld de horeca maar ook de recreatie.”

“De naam van Maastricht Porselein verklapt het al: dit servies is alleen van porselein gemaakt en staat bekend om haar perfecte, tijdloze en iconische designs. We gebruiken alleen de beste ingrediënten om ons duurzame en onberispelijke porselein te vervaardigen. Onze elegante porseleincollecties bestaan stuk voor stuk uit fraaie én functionele kunstwerken. De serie Universe is een porseleinen serie van het merk Maastricht Porselein. Gemaakt van porselein en daarom sterk. Mooie tijdloze vormen en een tijdloze zwarte kleur!”

Wat voor impact heeft corona op jullie gehad?
“Corona heeft best wel impact op ons gehad. Onze klanten zitten in de horeca en recreatie en zij hebben het erg moeilijk gehad. Daar hebben wij ook zeker wat van gemerkt. In deze periode hebben wij onze tijd besteed aan onze online communicatie en zijn wij bezig geweest om onze nieuwe merken te positioneren. Het was even schakelen, maar het gaat weer de goede kant op!”

Welke nieuwe trends zien jullie?
“Afgelopen jaar was het natuurlijk erg moeilijk om een beurs te bezoeken, dus qua trends heeft het wel stilgelegen het afgelopen jaar. Wat wij wel zien is dat het nog steeds luxe moet zijn en hufterproof. Niet super-de-luxe, anders is het welllicht te duur. Artikelen waar een MVO verhaal achter zit is wel een trend die erg belangrijk blijft. Dit zien we ook bij onze productaanvragen terugkomen. Gekleurd servies zet ook door, maar duurzaamheid en het luxe gevoel, dat zijn belangrijke trends. Niet meer het standaard stapelbare kopje in de kleur wit, maar juist als je het in het daglicht houdt dat het een lichtblauwe gloed kan hebben.

Servies gaat over het algemeen zeker wel 10 jaar mee. Dus als het kapot gaat kun je het goed combineren met andere kleuren. Dan heb je nog steeds een hele mooie set! Wat wij ook steeds vaker zien zijn specifieke luxe woningen op een bepaald thema: culinair, voor kinderen etc. Daar moet je de artikelen ook voor aanpassen, terwijl dat eerder niet zo was met een standaard assortiment. Ons assortiment wordt daardoor ook steeds uitgebreider. Dat is ook een mooie uitdaging voor ons en we denken graag mee met een vakantiepark of een klant dan altijd maar het standaard assortiment te leveren. Als een klant voor een heel vakantiepark nieuw servies wil hebben dan willen wij het ook graag zelf ontwikkelen.”

Zijn jullie nog met nieuwe producten bezig?
“Wij hebben een nieuwe pannenserie in ontwikkeling: de serie Carbon Steel. Deze serie is van het merk Skottsberg en is gemaakt van plaatstaal. Deze pannen hebben wel een speciale uitleg nodig. Ze zijn namelijk een duurzaam alternatief voor de synthetische anti-aanbak laag. Het zijn de ideale pannen voor koken, bakken, grillen en braden. Ze kunnen tegen zeer hoge temperaturen en zijn sterk, robuust en onverwoestbaar. De pannen hebben een hittebehandeling ondergaan waardoor het metaal roestvaster, krasvaster en sterker wordt. Vervolgens is de pan vóór-ingebrand met plantaardige olie, waardoor een natuurlijke antiaanbaklaag (patina laag) is ontstaan, die na elk gebruik een beetje beter wordt. De consument is hier al mee bezig. Hoe gezond is het als zo’n antiaanbaklaag kapot gaat. Dit is wel een trend die wij voorbij zien komen, maar deze pannen kunnen soms wel drie keer zo duur zijn en dat gaat men nu nog niet betalen voor een MVO artikel.”

Waarom is jullie deelname aan Recreatie Vakbeurs zo belangrijk? Wat willen jullie bereiken?
“Het is de enige Nederlandse vakbeurs in de recreatiebranche, je spreekt hier ook mensen die je normaal dagelijks niet ziet of spreekt. Helemaal na een jaar van corona, is het goed om deel te nemen. Dit is het derde jaar dat wij meedoen en de bezoekers die er rondlopen geven zo veel waarde mee, daarom vinden wij het erg belangrijk dat wij op Recreatie Vakbeurs staan. Het is een van de weinige contactmomenten in het jaar. We vinden het ook heel leuk dat we mogen deelnemen aan het inspiratieplein in hal 1, voor ons een extra toevoeging om wat te kunnen laten zien. Maar ook het contact met je huidige klanten, vinden we heel belangrijk.”

Wat nemen jullie mee naar de beurs? Wat kunnen de bezoekers verwachten?
“We nemen voornamelijk servies, glaswerk, bestek en onze pannen mee naar de beurs. Maar ook de simpele huishoudelijke productgroepen (afvalbakken) en inventarispakketten voor meerdere personen. Hier willen we wat meer op toespitsen en het is ook heel makkelijk te laten zien op de stand, dat je inventarispakketten zelf kan samenstellen. Sfeer creëren, mooie goedgevulde gedekte tafel met servies en glaswerk. Hieraan kunnen de klanten ons ook herkennen op het inspiratieplein!”

Scroll naar top