Dé twee basis-ingrediënten voor het maken van een recreatieve fietstocht zijn een aantrekkelijke omgeving en aangename paden. Volgens koepelorganisatie Fietsplatform kunnen dijk- en plattelandswegen hiervoor prima geschikt zijn. Deze hebben vaak ook een hoge attractiewaarde.

Maar de menging met gemotoriseerd verkeer maakt het op steeds meer plekken onveilig. Samen met ANWB, Fietsersbond en wielersportbond NTFU constateert het Fietsplatform dat er veel quick wins te behalen zijn, zoals het aanpakken van gevaarlijke kruispunten en opvullen van scheuren en gaten in fietspaden.

Knelpunten tussen fietser en gemotoriseerd verkeer
Fietsen in het landelijk gebied wint aan populariteit. Maar de menging met gemotoriseerd verkeer zorgt voor steeds meer conflicten, onder andere bij gevaarlijke kruispunten en 60-kilometerwegen. Aanvaringen zijn er door druk bestemmingsverkeer, sluipverkeer, toeristisch auto- en motorverkeer en landbouwverkeer. Om veilig te kunnen blijven fietsen moeten de gevaarlijke knelpunten nu worden aangepakt. Dit kan door hoofdfietsroutes te scheiden van de belangrijke autoroutes en te investeren in fietstunnels en vrijliggende fietspaden. Maar veel belangrijker nog is het verkeersluw en fietsvriendelijk maken van binnenwegen. De verkeersbelasting is geleidelijk te hoog geworden. Dit komt onder andere door groeiend sluipverkeer, grootschalig landbouwverkeer en vestiging van logistieke bedrijven in het buitengebied. Het is eigenlijk heel simpel: als fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar niet tegenkomen kunnen ze ook niet met elkaar in botsing komen.

Klik op de button hieronder voor het hele artikel van partner Pretwerk.nl!

Deel dit bericht

Scroll naar top