Resultaten Nationaal Glamping onderzoek 2022

Het eerste “Nationaal Glamping onderzoek” is in de zomer van 2022 uitgevoerd door Travelmark onder gasten en bezoekers van Vacanze col Cuore- Papillon Country Resort, Glamping.nl en Campingnavigator.com. Er zijn twee enquêtes verstuurd, een naar B2B contacten (campings in NL) en een naar consumenten (Vacanze col Cuore, Glamping.nl, Campingnavigator.com).

Het onderzoek is uitgevoerd om te achterhalen welke behoeftes er leven onder vakantiegangers met betrekking tot onze branche en in hoeverre recreatieondernemers hierop inspelen. Uiteindelijk zal dit onderzoek een terugkerend project moeten worden om de trends in onze branche in Nederland te blijven duiden en de staven met goede data te voorzien.

Een aantal resultaten uit dit onderzoek, gericht op B2C
Uit resultaten van dit onderzoek en de gehouden ‘Glamping marktanalyse, grand view research 2019’ blijkt dat er in 2018 2,1 miljard Glamping accommodaties beschikbaar waren, de voorspelling is dat dit elk jaar met 12,5% blijft groeien, waardoor de totale markt in 2025 op 4,5 miljard staat.

Top 3
Bezoekers geven met bijna 60% de voorkeur aan kleinschalige Glamping locaties welke in hun ogen meer bijdragen aan de algehele beleving, een groot park is met 2% een no go wanneer het om Glamping gaat. Uit de resultaten staat op nummer twee als populairste Glamping thema een Glamping locatie waarbij honden welkom zijn. Op drie staat het aanbieden van extra luxe, een trend die we de afgelopen jaren al sterk zagen opkomen, de bezoeker zoekt tegenwoordig hetzelfde of meer luxe dan thuis met behoud van het kampeergevoel.

Uit huidige trends blijkt dat de top drie populairste Glamping accommodaties bestaat uit de op nummer 1 Safaritent, 2 Lodgetent en op 3 de Airlodge. Respondenten uit dit onderzoek sluiten zich daarbij aan. Daarnaast geeft meer dan 30% aan een voorkeur te hebben voor Mobile homes op vakantieparken, wat in dit onderzoek uitgekomen is op nummer twee aan voorkeur voor accommodatiesoort.

Welke trends kunnen we de komende jaren verwachten?
Trends die op korte termijn, voor het komende jaar, te verwachten zijn bestaan uit de focus op eco toerisme, duurzaamheid en zero footprint reizen. Bezoekers laten nu al een duidelijke verschuiving hierin zien, waar ondernemers ook op anticiperen met diverse duurzaamheidsoplossingen als circulair en modulaire bouw, maar ook bijvoorbeeld het hergebruiken van ‘oud’ materiaal.

Klik voor het volledige artikel van (media)partner Recreatief Totaal op onderstaande button!

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top