IN DE SPOTLIGHT: Eijsink

IN DE SPOTLIGHT: Eijsink

We spraken met Mart ter Braak, accountmanager én recreatiespecialist bij Eijsink. Eijsink ontwikkelt software voor, onder meer, de verblijfsrecreatie waarmee ze ondernemen makkelijker en rendabeler maken. Mart vertelt onder andere over hun platform ‘booq’ en wat hij ziet in de markt.

Zou je wat willen vertellen over jouw functie binnen Eijsink?
“Ik ben accountmanager bij Eijsink. Mijn ouders hebben een SVR-camping, dus ik ben letterlijk in de recreatiebranche opgegroeid. Als branchespecialist ben ik verantwoordelijk voor klanten in met name de verblijfsrecreatie. Ik help campings en vakantieparken om efficiënter te werken en processen beter in te richten, zodat er onder de streep meer over blijft. Misschien kun je eenvoudig extra omzet genereren en inspelen op het personeelstekort door je gasten de optie te geven om via QR-codes te bestellen in jouw restaurant of bijvoorbeeld langs het zwembad. Of kunnen digitale bar- of keukenschermen de productiviteit en rust in jouw keuken verhogen. Wellicht zorgt een bestelsite voor je restaurant, pizzeria of snackcorner voor een enorme verkoopboost of kun je dankzij een bestelzuil in je snackcorner veel meer bestellingen verwerken op piekmomenten. Er is eigenlijk altijd een verbeterslag mogelijk!”

Eigen softwareontwikkeling: booq
“Op basis van de ervaring die we hebben opgedaan en de wensen van onze klanten, hebben we het platform ‘booq’ ontwikkeld. booq bestaat uit meerdere Bricks, die elk bepaalde onderdelen van de bedrijfsvoering optimaliseren. Je kunt die verschillende componenten perfect integreren, maar de Bricks ook los gebruiken. De situatie van de klant is vanzelfsprekend altijd het uitgangspunt: waar liggen de knelpunten? Op welke vlakken worden er resultaten gewenst? Dan is een combinatie van onze Bricks vaak de beste uitkomst. Een klant kan bijvoorbeeld een bestelzuil hebben van booq, maar het kassasysteem of het QR-bestellen van een andere partner. Er zijn vele standaard koppelingen mogelijk, maar ook als er niet al een koppeling is, kijken we naar de mogelijkheden om te integreren met externe partijen, zodat je als gebruiker maximaal profiteert.”

Wat voor impact heeft corona op Eijsink gehad?
“Het was schrijnend om te zien dat iedereen de deuren moest sluiten en onze klanten het zo moeilijk hadden. We kregen vanzelfsprekend ook veel aanvragen of Eijsink mee kon denken over regelingen. Wat wij geprobeerd hebben, is zo veel mogelijk op individueel niveau een oplossing te zoeken, zodat alle partijen de coronacrisis konden overleven. Het is voor ons ook een heel lastig jaar geweest dat zal niemand denk ik verbazen. Horeca is de sector die het gewoon zwaar te verduren heeft gehad. Aan de andere kant heeft corona ons ook kansen geboden. We hebben het jaar vooral gebruikt om onze producten en het bedrijf verder te optimaliseren, om zo uiteindelijk sterker uit die crisis te komen. Het feit blijft dat het een verschrikkelijke periode is geweest, vooropgesteld voor onze klanten. Maar we zijn nog steeds een gezond bedrijf dat vol energie weer de kans aangrijpt om alles wat wel weer kan te kunnen doen samen!”

Wat spreekt jullie het meest aan in deze branche?
“Er komen veel facetten samen in de leisure branche. Mooie (horeca)concepten waar de focus ligt op gastvrijheid, het naar de zin maken van de gasten. Wat je vaak ziet is dat bedrijven hele thematieken uitwerken waardoor gasten nog meer geboeid blijven om op het park te blijven, zodat ze daar hun vakantiegeld besteden, in plaats van dat ze in het dorp ernaast naar een restaurant gaan. Wij kunnen echt bijdragen aan de kwaliteitsverbetering van de horecaconcepten, waardoor je ziet dat er efficiënter gewerkt wordt en de ondernemer iets kan bieden waarvan de gast denkt: ‘Hier moet ik volgend jaar weer naartoe’, en dat is fantastisch!”

Waarom is jullie deelname aan Recreatie Vakbeurs zo belangrijk?
“Voor ons is het heel belangrijk dat onze klanten ervaren wat onze oplossingen in praktijk voor ze doen. We kunnen blogs schrijven over hoe wij processen makkelijker maken, we kunnen er filmpjes of webinars van maken, maar wij merken toch dat wanneer wij onze software in de praktijk laten zien, de klanten pas écht goed zien wat het voor ze kan betekenen. Op Recreatie Vakbeurs kunnen wij geïnteresseerden die persoonlijke aandacht geven, face-to-face luisteren naar de wensen en oplossingen laten proberen. Dat is ook een van onze vier kernwaarden bij Eijsink: persoonlijke aandacht. Wij beseffen ons heel goed dat de wereld steeds meer online aan het worden is, maar uiteindelijk draait het voor ons om het feit dat wij met mensen contact willen hebben. Je moet een goed gevoel hebben bij de producten die je koopt en de mensen die er achter zitten. Recreatie Vakbeurs faciliteert het platform om mensen bij elkaar te brengen en dat is voor ons heel erg waardevol!”

Wat willen jullie bereiken met jullie deelname?
“Wij willen de bezoekers inspireren en laten zien hoe de toekomst eruit ziet of kan zien door slim te digitaliseren. We praten veel over de term digitalisering en dat klinkt vaak wat moeilijk. Maar tijdens de beurs laten we zien dat digitalisering eigenlijk misschien wel veel makkelijker en toegankelijker is dan mensen soms denken. Dat ze gewoon kunnen ervaren wat QR-bestellen of een Bestelzuil ze kan opleveren en wanneer ze naar huis gaan denken ‘Hé, dit is een waardevolle aanvulling voor mijn concept!’ Wij hopen uiteraard dat ze door ons geïnspireerd raken en denken ‘Ik ga toch nog eens contact opnemen met Eijsink, want dat booq Platform biedt interessante mogelijkheden!’”

Waar zijn jullie nog meer mee bezig?
“Wij hebben heel recent iets gelanceerd en dat heet booq Payment en dit is tot nu toe uniek in de markt. Eén van de vervelendste dingen in de horeca is dat je moet wachten totdat je kan betalen. Hierdoor worden gasten vaak ongeduldig en dit bepaalt uiteindelijk ook hoe tevreden ze zijn over hun bezoek aan een zaak. Met booq Payment krijgen gasten bij de eerste keer uitserveren een bon met een speciale QR-code. Ook eventuele andere bestellingen van die tafel worden gekoppeld aan die bon. Zijn je gasten klaar om te gaan, dan scannen ze die code en komen bij een overzicht met alle openstaande kosten. De gast kan dan alles controleren, de betaalmethode kiezen die de ondernemer beschikbaar heeft gesteld (iDEAL, PayPal etc.) en betalen. Dat betekent nooit meer wachten tot een medewerker beschikbaar is.

Dat is ook zeker handig in de recreatie branche, want je ziet ook heel vaak dat ze daar met veel piekmomenten werken, waarop alles in één keer moet gebeuren. We optimaliseren het proces van betalen en combineren dit vaak met booq QR-bestellen. Dan regel je niet alleen het betaalproces met de QR-codes, maar maak je het ook mogelijk om op deze manier te bestellen. Je ziet ook dat dit steeds vaker wordt ingezet op campings en dergelijke, waar ze bijvoorbeeld een QR-code koppelen aan een bungalow. Hierdoor kan je vanuit je bungalow iets lekkers bestellen in het restaurant op het park en wordt dat keurig netjes bezorgd. Makkelijker wordt het niet!

Daar ligt onze focus: het makkelijker en leuker maken voor gasten om te bestellen, maar bijvoorbeeld ook om een activiteit of fietsen te reserveren. Als je dat combineert met oplossingen die zorgen dat de medewerkers efficiënter en met meer plezier kunnen werken, dan zal je een toename zien in het aantal bestellingen én de gasttevredenheid. En we weten allemaal dat dát een positief effect heeft op de omzet!”

Afspraak inplannen met Eijsink?

Scroll naar top