IN DE SPOTLIGHT: ANWB Kamperen

ANWB Kamperen

Vandaag gingen we het gesprek aan met Iris Stolwijk van ANWB Kamperen, al 19 jaar werkzaam bij ANWB. Zij vertelde onder andere hoe ANWB Kamperen er voor staat na een veelbewogen jaar en waarom hun deelname aan Recreatie Vakbeurs 2021 zo belangrijk is. 

Kun je wat vertellen over ANWB Kamperen?
“In 2017 zijn wij gereorganiseerd. Alles wat met kamperen te maken heeft is op één afdeling gezet. www.anwbcamping.nl is onze digitale campinggids waar alle informatie te vinden is. Indien een camping dat wil, kan ook de boeking bij ons gemaakt worden. Het is niet verplicht je als camping aan te sluiten, wat wij wel zien is dat de consument het heel fijn vindt als ze bij ons zoeken, ze ook die conversie kunnen maken naar een boeking.

Daarnaast hebben wij nog meer producten, zo hebben we de Camping Key Europe, ook wel Kampeerkaart CKE genoemd. Deze kampeerkaart biedt voordelen in het hoog- en laagseizoen op huuraccommodaties en geldt ook als vervangend legitimatiebewijs op campings, met een gratis WA-verzekering. Ook geven wij een papieren magazine uit, de KampeerKampioen. Met alle informatie voor kampeerders, leuke tips, ideeën voor onderweg en de mooiste campings. Dit blad verschijnt elf keer per jaar met zo’n 35.000 betaalde abonnees en bestaat al meer dan 80 jaar!”

Hoe gaat het nu met ANWB Kamperen?
“Voor kamperen in Nederland ziet het er natuurlijk goed uit dit seizoen. ANWB heeft een grote reisorganisatie en we hadden gehoopt dat de vakanties op gang zouden komen nu de grenzen open zijn, maar je ziet toch dat mensen al plannen hadden gemaakt en een groot deel echt in eigen land wil blijven. Voor mijn klantenpakket is dat fijn want ik beheer met name de Nederlandse markt, maar over de grens is het wat lastiger. Aan de andere kant is kamperen helemaal trending en veilig, dit is ook te zien voornamelijk in de stijging van de verkoop in campers en caravans. Dat is wel positief voor de business, daar gaan we de komende jaren nog wel de vruchten van plukken!”

Waarom is jullie deelname aan Recreatie Vakbeurs zo belangrijk?
“We vinden het erg belangrijk om zichtbaar te zijn in het veld. Je hebt zo veel campings in Nederland en ik denk ook dat ANWB voor veel campings groot is en Recreatie Vakbeurs is echt zo’n moment dat wij fysiek in contact kunnen komen met die campingeigenaren. Tijdens de beurs promoten wij ons reserveringsysteem, www.anwbcamping.nl en geven wij campings graag uitleg over de Kampeerkaart CKE. Ze kunnen met al hun vragen bij ons terecht tijdens de beurs.

Ik zie het ook wel als een stukje relatiebeheer naar mijn relaties toe en in die 3 dagen tijdens de beurs zie ik gewoon zo veel klanten! Het zichtbaar zijn, het persoonlijke contact en in gesprek gaan met onze partners vinden wij erg belangrijk in plaats van alles maar via de telefoon of via de mail. De markt is aan het veranderen en je moet het echt samen met je partners doen en dat is ook echt wat wij willen. Wij hebben met ANWB de vele leden en de campings hebben de mooie bedrijven, het is mooi als dat dan samen kan komen.”

Hoe zien jullie de toekomst na een veelbewogen periode?
“Corona heeft niet alleen maar slechte dingen gebracht, het zet je weer even terug op je plek. Het voordeel is natuurlijk dat kamperen een hele veilig manier is van vakantie vieren, mensen hebben hun eigen plekje met genoeg ruimte in de buitenlucht. Dus ik denk zeker dat we een hele grote nieuwe aanwas van kampeerders hebben getrokken het afgelopen jaar en dat zal zeker nog even aanhouden. Ik verwacht ook wel dat de mensen die normaal in sterrenresorts zitten, daar echt wel weer naartoe gaan zodra het kan. Maar de verkoop van campers en caravans is enorm gestegen, er zijn veel producten in omloop dus wij zien de toekomst zeker positief tegemoet! En voor Nederland is dit een hele fijn boost uiteindelijk, even los van al het werk dat alle campingeigenaren eraan hebben.”

Is ANWB Kamperen nog met iets nieuws bezig?
“In het afgelopen jaar hebben we niet stil gezeten. Er komt budget vrij voor innovatie en verbetering. We zijn heel erg aan het kijken naar onze partnerstrategie, moet dit op een andere manier, klopt het nog. Dus in dat opzicht gebeurt er echt veel achter de schermen. Zo zijn we op weg naar een platform voor alle kampeerders waar alles op één plek beschikbaar is; van voorbereiding tot thuiskomen. Ook willen we een veilig-boeken-concept introduceren met flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden en willen wij meer gaan faciliteren in de behoefte van kampeerders om elkaar te informeren en inspireren.”

Zien jullie nog nieuwe trends in de markt?
“Een nieuwe trend die wij zien zijn vooral de nichemarkten. Hier willen wij ons meer op gaan focussen, je ziet wel echt dat er ruimte is voor niche. Wij hebben zelf al charmecampings bijvoorbeeld, dat zijn campings waar de gastvrijheid hoog staat, waar de campingeigenaar eigenlijk alles zelf doet op idyllische plekjes. Dat is denk ik wel een trend die zich voortzet, waar ook de kampeerder zich heel erg in kan vinden, die zoeken ook heel erg naar die nichemarkt.”

Ben je zelf ook een kampeerder?
“Uiteraard, in hart en nieren! Ik werk ondertussen al 11 jaar in de buitendienst, dus ik kom eigenlijk al 11 jaar in heel Nederland op al die vakantiebedrijven. Sterker nog, ik werk al 19 jaar bij de ANWB en ik ben doorgestroomd naar de buitendienst. Het feit dat ik er al zo lang zit, geeft wel aan hoe fijn het is en wat voor leuke relaties ik heb. Wij hebben zelf 5 jaar geleden een caravan gekocht, een oud beestje en die hebben we helemaal gepimpt. Daar trekken we iedere zomer wel mee het land in en we blijven veelal in Nederland omdat het gewoon zo mooi is hier!”

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top