Europa-Park: showroom van Mack en voorbeeld voor de branche

Europa-Park krijgt steeds meer bezoekers vanuit de Benelux. Van de meer dan 6 miljoen bezoekers in 2022 kwam 3 tot 4% uit de Benelux. En dat is een hele prestatie aangezien het park op ruim 600 kilometer van Utrecht ligt en met een bescheiden marketingbudget deze markt wordt bewerkt. Dat vertelde Henk Groenen die al 14 jaar verantwoordelijk is voor sales en marketing van Europa-Park in de Benelux op de persdag die voor de Nederlandse en Belgische pers werd georganiseerd.

Europa-Park is van de familie Mack die het in 1975 startte als showroom voor de eigen achtbanenfabriek. Inmiddels staat de zevende en achtste generatie aan het roer van het park waar op 134 hectare in 19 themagebieden waarvan 16 Europese themagebieden meer dan 100 attracties staan. Van alle attracties komt 90% uit de eigen fabriek Mack Rides die tot de vijf grootste leveranciers ter wereld behoort. Dat Europa-Park een familiebedrijf is, zie je overal in het park aan de hoge kwaliteit en originele historische detaillering. Dit park is niet gebouwd voor aandeelhouders die elk kwartaal naar de cijfers kijken maar voor de volgende generatie. Zouden aandeelhouders tussen het parkeerterrein en de ingang van het park honderden meters loopband aanleggen? Of eeuwenoude deuren en tegels in een hotel verwerken? Het park is niet voor niets al acht keer op rij door vakjournalisten uitgeroepen tot het beste attractiepark van de wereld.

Bezoek alweer hersteld
Qua aantallen bezoekers heeft Europa-Park zich alweer hersteld van de pandemie. Bezochten in 2019 5,7 miljoen bezoekers het park, in 2022 waren het er al meer dan 6 miljoen. Die betalen vrijwel allemaal de nominale entreeprijs. Aan kortingen, die in Nederland zo gebruikelijk zijn, heeft de familie Mack een hekel omdat het de prijsperceptie erodeert. Van die bezoekers komt 50% Duitsland, 22% uit Zwitserland, 22% uit Frankrijk en 6% uit andere landen waarvan de meeste uit de Benelux. Van alle bezoekers komt 80% binnen 3 jaar weer terug. Slechts 20% rekent het park tot first time visitors. Sinds de opening in 1975 passeerden 130 miljoen mensen de poorten.

Klik op onderstaande button voor het gehele artikel van partner NRIT Media.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top