De vrijetijdstrends voor 2023

Budget-leisure, carpe-diem-toerisme, live gastvrijheid en gap-toerisme zijn volgens trendwatcher Goof Lukken de vrijetijdstrends voor 2023.

Het vrijetijdsgedrag van de Nederlander wordt in 2023 met name beïnvloedt door de inflatie. Het is echter opvallend dat de consument nog steeds veel geld uitgeeft aan leisure waarbij ze wel op het budget letten. Toerisme en recreatie helpen mensen ‘te genieten van het nu’. Door de diverse onverwachte crisissen van de afgelopen twee jaar leven Nederlanders meer volgens het Carpe Diem motto. Het live ontmoeten van mensen maar ook hosts wordt steeds belangrijker. Zeker nu door personeelstekorten veel processen geautomatiseerd worden. In reizen lijkt de gap tussen grote rondreizen (met een groot budget) en de doelgroepen die echt op het budget letten steeds groter. Reizen lijkt meer en meer een luxe product.

Deze trends zijn de opinie van Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis en docent aan de Breda University of Applied Sciences. Hij volgt als trendwachter al meer dan 25 jaar de vrijetijdsbranche.

Budget-leisure
Nu de coronacrisis ver voorbij lijkt, is de inflatie de grote beïnvloeder geworden van het vrijetijdsgedrag van de Nederlander. Waar in de eerste twee kwartalen nog flink werd besteed in de leisure, lijken uitgaven in aan vrije tijd kwartaal 3 en 4 te dalen. Toch blijft genieten belangrijk voor de consument. In het komende jaar zullen de keuzes voor vrijetijdsactiviteiten meer op basis van budget gemaakt worden. Dit betekent dat de kortingsacties die in coronatijd verdwenen weer terugkomen. Ook zal de branche met slimme betaalbare arrangementen de gast moeten blijven verleiden. Daarnaast zal de belangstelling voor gratis uitjes gaan toenemen. Hierbij is te denken aan wandelen en fietsen (wel met bijpassende belevingsroutes, zoals ‘De Zwarte Kaat’ in de Brabantse Kempen), maar ook aan bezienswaardigheden (zoals kerken, kastelen of monumenten) of streetart (denk aan de Blind Walls galery in Breda).

Carpe-Diem-time
De afgelopen twee jaar is de Nederlander overvallen door diverse crisissen, die de mogelijkheden om je vrije tijd door te brengen, enorm beïnvloed heeft. De consument beseft zich dat zaken snel kunnen veranderen. Daarom is het motto Carpe Diem (latijn voor geniet nu/pluk de dag), meer dan ooit leidend. In plaats van grote lange termijn plannen worden beslissingen nu meer last-minute en vooral in het ‘nu’ genomen. De consument gebruikt voor het maken van hun snelle keuze platformen als Booking, Tripadvisor, ANWB Er op Uit of Honeyguide.

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top